søndag, desember 09, 2007

Reisen fra Kambodsja til Laos

Jepp, melkerute var det. Foerst tok vi buss i ca 4 timer fra Siem Reap til Kampong Cham. Det gikk ikke noe ny buss videre samme dag, saa vi maatte overnatte en natt der. Det var forsaavidt en soet liten by, saa det var no greit. Dagen etter tok vi bussen til Stung Treng i 7 jaevlige timer. Vi begikk verdens tabbe med aa sette oss helt bakerst i bussen, rett over motoren, der det var ca 200 grader varmt og tidenes daarligste air condition. Ved siden av oss satt en svett smaabarnsfamilie som lagde masse lyder og babyen hadde ikke klaer paa seg, saa den tisset i et haandkle som den fikk stukket mellom beina ved jevne mellomrom. Herligt... Sjaafoerens medhjelper var ogsaa veldig nazi paa at vinduet skulle vaere lukket, selv om jeg snek det opp igjen med en gang han gikk... hihi... Da vi endelig var fremme, ble vi moett av en hel haer med folk som ville selge oss billetter til Laos, hotel, tuktuk, eller ka annet de kunne tjene penger paa. Ogsaa her tok vi et daarlig valg og gikk med en liten fjott med briller. Han fikset ihvertfall baat/bil- billetter for oss for 15 USD og et sted aa sove, men vi ble jo aldri kvitt den lille myggen. Da vi hadde dusjet og endelig skulle spise, hang han paa oss igjen og ville veksle penger for oss. I foelge han gikk det ikke aa veksle i Laos og ingen aksepterte dollar. Vi hadde ikke lest om banker i Laos enda, saa vi trodde paa han selv om han garantert ga oss en daarlig kurs, bare for aa bli kvitt han. Det var vel akkurat da jeg ble syk og maatte loepe paa rommet der jeg fortsatte loepingen mellom sengen og toalettet resten av natten. Mmmm... Jimmy sjekket kursen paa kip neste dag foer vi dro, og vi var ikke bare blitt litt lurt, men RUNDLURT. Etter litt krangling og skriking fikk vi vekslet tilbake til dollarene vaare og satte kursen mot Laos og Don Det som er en av de 4000 oeyene i soer. Jeg var fortsatt daarlig, men alt holdt seg heldigvis innabords hele veien :)

Jimmy har funnet ut at raadene hans gjelder stort sett for alle landene, men han har et par for Kambodsja ogsaa:

*Naar du ligger paa taket paa en baat, paa en baattur som tar 7 timer, er ikke solkrem for pingelkuka.

*Ikke sitt helt bakerst i bussen, for der er motoren og det blir jaekli varmt!!

*Ikke veksle penger av en tulling med briller i Stung Treng, han lurer deg med en moekkakurs.

Og en kort brainstorming for aa oppsummere Kambodsja:

Alle barn roper "hello" og syntes vi ser festlige ut, det finnes ingen taxier, bare tuk-tuk'er, de selger marihuana overalt, mye fattigdom, mye faele ting fra Roede Khmer, mye happy mat, husene staar paa paaler i vannet, mange fiskefarmer, masete tuk-tuk sjaafoerer, fine tempel, barn uten bukse/bleie, fine baatturer, store risfelt, mye bedre trafikk en Kina og Vietnam, ingen tuting, men mye daarlige, humpete veier.

Vi har kost oss og kommer gjerne tilbake en annen gang :)

Naar det gjelder Laos, saa har jeg ikke saa mye aa fortelle, for jeg var syk og laa for det meste i hengekoeyen utenfor bungalowen vaar det meste av tiden... Men DunDet var en fin oey og Jimmy leide sykkel og syklet til Don Khong og fikk se de sjeldne Irrawaddy delfinene. Naa er vi i Pakse og her er det ganske lite action. Vi drar videre til hovedstaden Vientiane med buss i natt.

Ha en fortsatt fin forjulstid der hjemme!