onsdag, november 14, 2007

Good morning Vietnam!

Vi kom oss trygt gjennom baade togturn fra Kina til Veitnam og 14 dagers visum fikk vi gratis uten noe problem! Whiii.... Naa kan vi slappe av igjen:-)

Vi kom til Vietnam paa loerdag den 10. november, og siden det var vaar 1-aarsdag hadde vi planlagt en helaften med middag paa fin restaurant, water puppet show og ut om kvelden. Vi sjekket inn paa Bodega Hotel, og fikk et superfint rom med to dobbeltsenger, sofa, balkong og bad med badekar! Vi levde som kongelige der, ja! Vi gikk rett til Hoan Kiem lake, som er sentrum av Hanoi, og det er like ved der man kjoeper billetter til waer puppet showet, men alle forestillingene var fullbooket den kvelden. Vi gikk til Kangaroo Cafe og kjoepte billetter til baattur til Halong Bay paa mandagen. Paa kvelden skulle vi til Emperor restaurant, som vi hadde funnet i Lonely Planet, men dn var nedlagt. Det endte med at vi spiste daarlig mat paa en shitty liten kafe, og gikk hjem og la oss etterpaa, siden jeg nesten ikke hadde sovet paa toget om natten (vi maatte gjennom tollen osv. kl 03.00 om natten). Ikke akkurat slik vi hadde planlagt dagen, men...

Soendagen ble satt av til litt sightseeing, som startet med Temple of litterature og saa til Ho Chi Mihn's mausoleum, men det var stengt pga restaurering... (eh...), vi fikk sett dukkeshowet paa kvelden og det var ganske artig egentlig!

Mandag dro vi med buss til Halong City klokken 8 om morgenen. Der spiste vi lunsj foer vi gikk om bord i baaten vaar. Det var vanvittig mange baater som gjoer akkurat de samme turene med turister, saa vi var ihvertfall ikke alene med de 2000 oeyene. Det var ikke saa eksotisk som jeg hadde trodd, men naturen var fin, selskapet bra og den store dryppsteinsgrotten var STOR! Vi leide kajakk (oppblaasbar) og det var ikke noen stor suksess, den styrte liksom der den ville og den lille grotten vi skulle inn i var bare en 4 meter lang tunnel i fjellet. Paa dag to fikk vi hoppe fra baaten og bade i sjoeen og det var deilig! Vaart foerste skikkelige bad paa turen:-) Alt i alt var det en vellykket tur, men man kan helt sikkert gjoere samme turen billigere enn 65 USD.

Da vi kom tilbake hadde hotellet overbooket og hadde ikke rom til oss. De ville flytte oss til ett annet hotell midt i en utrolig braakete gate, men vi satte oss litt paa bakbena og fant heller vaart egne lille hostel for 14 USD. Det er langt i fra like fint og jeg drepte verdens stoerste kakerlakk paa rommet vaart tidligere i dag, men det er helt ok. Saa lenge det ikke er rotter eller mus klarer vi oss :) I morgen skal vi fly til Nha Trang og da blir det enda mer sol og bad! Jippi!!!