mandag, desember 13, 2010

Julebord og Lucia


Vi feirer annenhver jul i Sverige med tilhørende svensk julemat og for at ingen av oss da skal bli "snytt" for en julemiddag startet vi for noen år siden en koselig tradisjon med vennejulebord i desember der vi serverer den julematen vi ikke får på julaften.

I år skal vi feire jul hos søta bror (alias svigermor) og spiste derfor deilig pinnekjøtt sammen med gode venner i helgen som var.


Bordet er enkelt dekket og holdt i kalde vinterfarger sånn som jeg liker det. Når det er julaften på ordentlig har vi nisseservice og røde dekketallerkener :)

Servicet er (som du sikkert vet) Grand Cru fra Rosendahl og glassene Essence fra Iittala, sølvtøyet er arvet og jeg syntes det passer så godt til det veldig enkle og stilrene servicet.


Trollhassel med noen søte istapper fra Living var med på å skape god julestemning i heimen.




Da jeg var liten syntes jeg Luciatoget var noe av det kjekkeste med julen og det henger nok litt igjen enda kjenner jeg :) Med hjemmebakte lussekatter og tente lys besøkte vi alle de tre (!) gamlehjemmene i gaten til stor glede for både store og små. Det var stas det. I dag skulle Linusgullet  gått (krøpet?) i Luciatog i barnehagen, men han har blitt syk, så vi får nøye oss med å se fetteren hans på TV. Vi gleder oss!

Kos dere med lussekatter og ha en fin Luciadag!

Ingen kommentarer: